Mindfulnes, ytimessään, mitä on? 2024-10-04 +
Mindfulnes-ohjaaja koulutuksesta 2024-2025
Mindfulnesin määritelmä:
Mindfulness on valpasta tarkkaavaisuutta ihmisessä.
Se kehittää "huomionsa huomaamisen kykyä"
Ja joka kerran Mindfulnes harjoituksessasi, kun palautat läpivirtaavien ajatusten harhauttaman huomiosi takaisin siihen yksinkertaiseen harjoitukseen (esim. hengitys), jota olit tekemässä, Huomiosi eli tarkkaavaisuutesi huomaamisen kyky sinussa paranee.
Tarkkaavaisuuden perustan sutta 1. osa
alkuperä:
Satipatthana Sutta
Satipatthana Sutta on keskeinen buddhalainen teksti, joka on yli 2,000 vuotta vanha. Se on peräisin Intiasta, ja sen otsikko on käännetty eri tavoin englanniksi ”The Arousing of Mindfulness Discourse”, ”The Foundations of Mindfulness Discourse” ja ‘The Frames of Reference Discourse’. Se keskittyy mindfulnessin käsitteeseen ja on käytännön opas meditatiivisiin käytäntöihin. jotka on alun perin kirjoitettu palmunlehdille. Mindfulness itsessään on, sekä fyysinen ja psyykkinen ja ympäristöönsä, ovat ytimessä, kun pyritään saavuttamaan valaistuminen ja irtautuminen samsarasta, ”kärsimyksen kuormittamasta”, kiertokulusta - elämän, kuoleman ja uudestisyntymisen kärsimyskierteestä jolla ei ole alkua eikä loppua”.
Satipathanasutta
Tae Hye sunimin (Mahapañña) käännös. Lainaus sallittu, jos lähde mainitaan. Aluperin julkaistu kirjassa Gothoni – Mahapañña: Buddhalaista viisautta, Gaudeamus, 1987.
Näin olen kuullut.
Kerran muinaisina aikoina Mestari oleili Kuru-valtakunnassa, kurujen kauppakaupungissa Kammāsadammassa. Siellä Mestari lausui munkeille: ”Munkit!” Nämä vastasivat hänelle: ”Kunnianarvoisa herra..”
NÄYTE alusta:
Mestari puhui seuraavasti:
”Munkit, tämä on ainoa tie olentojen mielen puhdistamiseen, murheen ja valituksen voittamiseen, kärsimyksen ja mielipahan lakkauttamiseen, oikean menetelmän oppimiseen, nirvanan todentamiseen – nimittäin neljä tarkkaavaisuuden (tietoisena-olemisen) perustaa.”
”Mitkä neljä? Munkit, tämän opetuksen mukaisesti
munkki elää tarkkaillen kehoa kehona, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä.
Hän elää tarkkaillen tuntemuksia tuntemuksina, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä.
Hän elää tarkkaillen mieltä mielenä, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä.
Hän elää tarkkaillen ilmiöitä ilmiöinä, innokkaasti, täysin tietoisena ja valppaana, maalliset halut ja huolet hylänneenä.”
Ja näyte loppupäästä:
1.f. Yhdeksän hautausmaamietiskelyä
(l) ”Edelleen, munkit, kun munkki näkee hautausmaalle jätetyn ruumiin, joka on ollut kuolleena yhden päivän, kaksi tai kolme päivää, turvonneena, sinertävänä ja märkivänä, silloin hän soveltaa tämän havainnon omaan kehoonsa ajatellen: Todellakin myös minun kehoni on samankaltainen. En voi paeta sitä tosiasiaa, että se tulee tuollaiseksi.”
----------------
Mindfulness on kykyä säilyttää huomionsa fokus tehtävässä riittävän pitkään..., että tekeminen saadaan tarkoituksenmukaisesti alusta loppuun. Se on valpasta tarkkaavaisuutta.
Huomionsa voi olla kohdistunut ulkoiseen kohteeseen, tiedostettuun piirteeseensä tai itsessään olevaan alitajuiseen oletettuun piirteeseensä.
Mindfulnes on saanut alkunsa buddhalaisuudesta ja joogasta ja sen perustajana länsimaihin voi pitää molekyylibiologi Jon Kabat-Zinn:iä, ( Full Catastophe Living eli Täyttä Elämää - kirjan kirjoittajaa ), joka perusti Massachusetsin sairaalaan buddhalaisiin meditaatiotekniikoihin ja joogaan perustuvan 8 viikkoisen mindfulnes based stress-reduction-ohjelman eli
MBSR-STRESSIKLINIKAN.
MBSR riisui ohjelmasta itämaisen mystiikan ja uskonnollisen sanaston
tehtiin tieteellinen tutkimus MBSR menestyksekkäistä hoitotuloksista
muutkin kiinnostuivat, esim oxford yliopisto
nykyään julkaistaan vuosittain sadoittain vertaisarvioituja tutkimuksia mindfulnesin terveydellisistä vaikutuksista
terveydenhuollossa se on arkipäivää
ihmisten tietoisuuteen Mindfulness tuli 2014 Timelehden kansikuvassa
Mindfulness on nykyään Brändi
MBSR - ohjelman periaatteet
meditaatiosta
paraneminen tarvii vastaanottamista ja hyväksyntää eli virittäytymistä näkemään kaiken yhteenkuuluvuuden ja kokonaisvaltaisuuden
parhaiten selviytyvät ne, jotka ovat epäluuloisia, mutta avoimin mielin
Hyväksyvän tietoisen läsnäolon (HTL) harjoittelemisen peruspilarit:
Arvostelemattomuus eli puolueeton suhtautuminen kokemuksiinsa, arvostelu tapana saa meidät reagoimaan mekaanisesti kokemuksiin, automaatti = AUTOPILOTILLA ELÄMISTÄ KAPULA KÄDESSÄ BLUELIGHT HARHAA RUUDULTA IMIEN ITSEENSÄ!
Kärsivällisyys on viisautta, perhosta ei kannata auttaa kotelostaan, eikä meditaatiosta tuloksia kiirehtiä
Aloittelijan mielentila nähdäksemme nykyhetken rikkauden. Odotuksista vapaa suhtautuminen soveltaminen läheisiin ja etäisiin vs. kaikkitietävyyden vangiksi jääminen.
Luottamus itseen ja tuntemuksiinsa, intuitioonsa ja sisäiseen auktoriteettiinsa, silloin on mahdotonta tulla jonkun kaltaiseksi, tulkaamme enemmän omaksi itseksemme. Voimme oppia opettajilta. HYVÄKSYVÄN TIETOISEN LÄSNÄOLON eli HTL-harjoittelussa harjoittelemme vastuun ottamista siitä, että olemme oma itsemme ja opimme kuuntelemaan omaa olemustamme ja luottamaan siihen. Mitä enemmän luotamme itseemme, sitä helpompi luottaa muihin ja nähdä heissä hyvyyttä.
Yrittämisestä luopuminen Meditaatiossa on kyse siitä, ettemme pyri tai ponnistele mihinkään. Meditaation päämäärä on tulla omaksi itsekseen. Ristiriitaisuus ja järjettömyys saattavat viitoittaa tien. Kehitämme asennetta, jossa luovumme yrittämisestä. HTL keskittyy siihen, mitä tällä hetkellä tapahtuu. Keskity tarkkailemaan mitä on, koska se joka tapauksessa on. Tavoitteitten eteen ponnistelusta luopuminen ja keskittyminen tarkoin siihen, mitä näkee. Kärsivällisen säännöllisen harjoittelun myötä tavoitteetkin alkavat tulla lähemmäs -> sisäinen avautuminen
Hyväksyminen näkee asiat kuten ne juuri nyt ovat. Vain tämä hetki on ainut hetki, jolloin voit rakastaa itseäsi ! Vain nyt hetki on ainut hetki yhtään minkään tekemiseen. Kun tarkoituksellisesti keskityt hyväksymään asiat sellaisena kuin ne ovat, luot edellytykset paranemiselle. Se ei tarkoita asioiden hyväksymistä sellaisena kuin “niitten vain pitää olla”. Meditaatiossa yritämme olla tyrkyttämättä omia käsityksiämme siitä, mitä tuntea, ajatella ja nähdä kokemuksestamme. Kiinnitimmepä huomiomme nyt hetkessä mihin tahansa, huomaamme sen muuttuvan ja suovan meille mahdollisuuden harjoittaa hyväksymisen taitoa sitä kohtaan, mitä ikinä seuraavassa hetkessä ilmeneekään.
Irti päästäminen - Intialainen apinan pyydystämistapa rei-itetystä kookospähkinästä, jossa apinan käsi mahtuu sormet pitkällä ottamaan banaanin reiän kautta, muttei mahdu nyrkkiasennossa banaanin kanssa pois reiästä, on oiva vertaus Ihmisen takertumisesta hyvä-paha-maailman miellyttävyyttä tukeviin mukavuusaluetta ylläpitäviin ajatuksiin ja näiden ajatusmallien suosimisen pitkittämiseen. Meditatiivinen suhtautuja ei suosi mitään ajatustyyppiä vaan tarkkailee niitä sellaisina kuin ovat. Kiinnittymistä ajatusmalleihin voi myös tarkkailla seuraamalla, miltä tuo “kiinni pitäminen TUNTUU” irti-päästämisen vastakohtana. Nukahtaminen irti-päästämisen jokaöisenä onnistumisen kokemuksena on myös mahtava esimerkki. Ajatusten pörrääminen nukkumaan mennessä on Stressin merkki ja nukahtamisen pakottaminen ei toimi. Mikäli onnistut nukahtamaan silti, olet jo irti-päästön mestariainesta.
Sitoutuneisuus, kurinalaisuus, päättäväisyys
Edellisten Lisäksi siinä ovat Tietynlainen Energia ja motivoituneisuus
Sitoutumista ja kurinalaisuutta säännöllisyyden lisäksi tarvitaan
EI vapaamatkaajia stressiklinikalle
SressiKlinikan 8 viikkoa on verrattavissa urheiluvalmennukseen
Ei tartte tykätä, on vain tehtävä...
Kommentit
Lähetä kommentti